Zijn je productievaardigheden op de hoogte van de muziektrends? Dit door TikTok aangedreven microgenre heeft lawaai gemaakt door artiesten als Charli XCX, SOPHIE, 100 Gecs en AG Cook. Leer 4 tips om aan de slag te gaan met het produceren van Hyperpop-nummers!
Door Charles Hoffman, Black Ghost Audio
Volgens Will Pritchard van Onafhankelijk,,Hyperpop is een naar zichzelf verwijzend, humoristisch en buitensporig merk popmuziek dat momenteel blijkbaar overal is en in het TikTok-tijdperk razendsnel groeit.”
Dit microgenre maakt gebruik van squelching synths, pitch-shifted vocals, veel vervorming en is een mix van bubblegum pop, Eurohouse, trance, hiphop, emo en nu-metal. We gaan kijken wat dit genre drijft, samen met 5 tips die je kunt gebruiken om zelf hyperpopnummers te produceren.
Voorbeelden van hyperpopnummers
“Money Machine” van 100 Gecs is waar veel mensen aan denken als ze het woord “Hyperpop” horen. Zoals een YouTube-commentator zegt: “Dit nummer voelt letterlijk alsof je citroensap op een derdegraads brandwond uitspuugt.” Inderdaad, dat doet het, en het resultaat is dat je deze groep waarschijnlijk zult liefhebben of haten. Paul Spella van The Atlantic beschrijft het debuutalbum van 100 Gec uit 2019, 1000 Gecs, als “een grappende, postmoderne collage van Skrillex, Mariah Carey, Blink 182, Nelly, Linkin Park, Kenny Loggins, Eurodance en ska.”
AG Cook staat bekend als een van de pioniers van Hyperpop. In het nummer ‘Beautiful’ hoor je een veel meer op het huis geïnspireerde productiebenadering dan in ‘Money Machine’. Ondanks enkele duidelijke verschillen vallen deze nummers waarschijnlijk beide onder de paraplu van Hyperpop.
Artiesten als Charli XCX, Rina Sawayama, Glaive en SOPHIE hebben releases gehad die door luisteraars werden gekenmerkt als Hyperpop. Hyperpop-visuals zitten meestal vol met goedkoop ogende 3D-renders die doen denken aan de nostalgische begindagen van internet. Pritchard legt uit dat Hyperpop wordt gevormd door internet en dat “de muziek zelf alle kenmerken van de meme-cultuur heeft: eindeloze remixen en herinterpretaties van bestaande geluiden en betekenissen, met humor en kitsch die serieuzere of oprechte emoties maskeren.”
1. Kies het juiste tempo en de juiste toonsoort
De meeste Hyperpop-nummers gebruiken een tempo tussen 80-100 BPM. 85 BPM lijkt echter heel gewoon, dus dat is een uitstekende plek om te beginnen; dit tempo stelt je in staat om te wisselen tussen energieke vier-op-de-vloer-achtige arrangementen en minder voorspelbare trap-geïnspireerde drumbreaks. Hyperpop lijkt minder te worden bepaald door het type drumarrangement dat je gebruikt en meer door je geluidskeuzes.
Veel Hyperpop is geschreven in een majeur toonsoort waardoor het een vrolijk, energiek en levendig gevoel geeft. Enigszins ironisch, veel van de lyrische inhoud binnen deze muziekstijl staat in schril contrast met het positieve emotionele effect van het schrijven van muziek in majeur. Depressie, disfunctionele relaties en andere persoonlijke problemen vinden hun weg naar de teksten van veel Hyperpop-nummers. “Suiker dip!” van ElyOtto is een uitstekend voorbeeld van een Hyperpop-nummer dat vrolijk en vrolijk klinkt, maar persoonlijke problemen in de tekst aan de orde stelt:
Slachtoffer van de geweldige machine, verliefd op alles wat ik zie
Neonlichten om me heen, ik geniet van luxe
Alles wat ik doe is verkeerd, behalve wanneer ik op de waterpijp sla
Sla de waterpijp, sla de waterpijp, voel je goed
Voel me rot in mijn bed, heb mijn verdomde medicijnen niet ingenomen
Hyperpop in mijn oren, alles verdwijnt gewoon
Ik wil niet iemand anders zijn, ik wil mezelf gewoon niet haten
Ik wil mezelf niet haten, in plaats daarvan wil ik me goed voelen.
2. Gebruik vervormde bas- en trapdrums
Hyperpop maakt vaak gebruik van sterk vervormde 808’s en baslijnen. Als gevolg hiervan hebben veel mensen moeite om gruizige basgeluiden te krijgen met behoud van een diep en indrukwekkend laag. Het geheim is om een synthesizer met twee oscillatoren te gebruiken zoals: Codex om een zoemende zaaggolf op een diepe sinusgolf te leggen. Selecteer vervolgens een laagdoorlaatfilter en pas de afsnijfrequentie aan tot ongeveer 1.000 Hz om de buitensporige bovenkant weg te filteren.
Veel Hyperpop-nummers gebruiken trapdrumarrangementen die gebruik maken van vervormde 808’s, droge strikken, vreemde percussie en hi-hatrollen. Als je echter liever kiest voor een kick en aanhoudend baslijnarrangement, dan is dat zeker ook een optie. Zolang je de nare toon van je 808/bass inbelt, heb je veel vrijheid als het gaat om Hyperpop-drumproductie.
- Voorbeeld 2 – Drums en bas
3. Breng de danssynths naar boven
Als een synth-patch klinkt alsof hij in Dance Dance Revolution thuishoort, past hij waarschijnlijk ook in een Hyperpop-nummer. Enorme Europlucks, oorwurm-arps en dikke pads zijn de instrumenten van het vak. “Mile High Club” van That Kid bevat een assortiment van deze geluiden.
De artiest Glaive heeft de neiging om op één hoop te worden gegooid met de Hyperpop-menigte vanwege de gemeenschappen waar hij online deel van uitmaakt, maar zoals je kunt horen in het volgende audiovoorbeeld, is er iets anders aan zijn stijl. Hij heeft besloten af te zien van de over-the-top vocale verwerking waar sommige Hyperpop-artiesten door aangetrokken worden. Hoewel hij nog steeds squelchy synths in zijn muziek gebruikt, is er ook een gezonde dosis live klinkende instrumentatie. Eli Enis legt uit dat “Hyperpop’s identiteit minder geworteld is in muzikale genetica dan dat het een gedeeld ethos is om het genre helemaal te overstijgen, terwijl het nog steeds binnen de context van pop opereert.”
Voortbouwend op het voorbeeld van kick en bas van eerder, heb ik wat plukjes en arps aan het arrangement toegevoegd met behulp van Codex. Er zijn meerdere tokkels op elkaar gestapeld om de ruimte te vullen, en ik gebruikte Ableton’s MIDI-effect genaamd Arpeggiator om het arpeggiogeluid te genereren. Niet elke synth heeft een ingebouwde arpeggiator, dus profiteer van de standaard MIDI-effecten van je DAW.
4. Verander de toonhoogte en vorm van zang
Pritchard legt uit dat “Veel van de hoofdrolspelers in het genre trans zijn; queerness en Hyperpop worden ‘onafscheidelijk’ genoemd. Dit is ook op specifieke manieren in de muziek naar voren gekomen, aangezien vocale modulatie artiesten in staat heeft gesteld de vloeibaarheid van gender met hun stem te verkennen. Het hoge vocale effect dat u in sommige van de vorige audiovoorbeelden hoorde, kan bijvoorbeeld eenvoudig worden bereikt met Golven afstemmen en Vocal Bender in combinatie met elkaar.
Eerst moet je de zang die je hebt opgenomen hard afstemmen. Het doel is om een robotgeluid te bereiken door het midden van je stem agressief naar de noten in de toonsoort van je nummer te trekken. Gebruik Waves Tune, klik op de knop “Alles selecteren”, voer de grondtoon van uw nummer in en selecteer de toonladder waarin u werkt.
Als deze parameters zijn ingesteld, klikt u op ‘Toepassen’ om alle noten in uw nummer op de juiste toonsoort te klikken. Stel de snelheid in op 0, de notitieovergangstijd op 0 en de verhouding op 100 voor de meeste robotresultaten. Zorg voor de beste resultaten dat u onhandelbare notities handmatig aanpast in de interface van de notitie-editor.
- Voorbeeld 4 – Hard-gestemde zang
Op dit punt moet u een instantie van Vocal Bender op uw zang toepassen en de Pitch- en Formant-knoppen verhogen met een waarde van 5 halve tonen. Het in het oog springende probleem hiermee is echter dat het je zang buiten de toonaard van je nummer zal duwen. De oplossing is om je nummer als instrumentaal weer te geven en het vervolgens in een apart opnameproject te trekken. Verlaag binnen dat project de toonhoogte van het instrumentale met vijf halve tonen, neem uw zang op en exporteer uw zang vervolgens naar uw oorspronkelijke project. Als je nu de toonhoogte van je zang verhoogt, komen ze in de juiste toonsoort terecht.
Je vraagt je waarschijnlijk af waarom je je überhaupt met dit proces moet bemoeien – als het doel is om je zang in de toonsoort van je nummer te laten passen. Dus waarom zou u niet gewoon in de originele toonsoort van uw nummer zingen en de toonhoogte van vijf halve tonen achterwege laten? Welnu, het antwoord is dat het uiteindelijke product anders zal klinken als gevolg van de toonhoogteaanpassing die u toepast. In het volgende audiovoorbeeld heb ik mijn zang opgenomen in de toonsoort B Majeur, zodat wanneer ik ze opzette, ze in de originele toonsoort van mijn nummer (E Majeur) terechtkwamen.
- Voorbeeld 5 – Verschoven zang
Om je Hyperpop-zang wat meer breedte te geven, pas je een exemplaar van Waves toe verdubbelaar en zet de versterking op Stem 1 en 2 een paar decibel. Het niveau van dubbels te hoog opdrijven kan soms resulteren in een onnatuurlijk geluid, maar dat is de richting die we in ieder geval opgaan. Veel popartiesten gebruiken deze techniek om hun zang mixen te laten vullen.
- Voorbeeld 6 – Verdubbelde zang
Een klein beetje vervorming kan het geluid van je zang nog zoeter maken. Overweeg een versterkerplug-in toe te passen zoals een van de PRS SuperModels naar een aux-track en gebruik deze vervolgens om uw zang parallel te verwerken. Experimenteer met lichte en zware vervorming om erachter te komen welke aanpak het beste bij je nummer past.
- Voorbeeld 7 – Versterkte zang
Als u variatie aan uw vocale arrangement wilt toevoegen, kunt u uw vocale track dupliceren en de duplicaten een octaaf lager/ hoger plaatsen met Vocal Bender om harmonieën te creëren. Het is ook mogelijk om de toonhoogte aan te passen met behulp van andere halve toonwaarden en de resulterende noten vervolgens in de toonsoort van uw nummer te klikken met een ander exemplaar van Waves Tune.
- Voorbeeld 8 – Vocal Bender-zang
Dit is hoe het eindproduct klinkt, met wat reverb en vertraging toegepast op de zang om ze te helpen mengen in de mix.
- Voorbeeld 9 – Definitief Hyperpop-product
Conclusie
Hyperpop is een label dat terloops is toegepast op een breed scala aan popmuziek, waardoor het moeilijk te definiëren is. Hoewel je nu weet hoe je een aantal nieuwe geluidsontwerp- en mixtechnieken – te vinden in nummers die gewoonlijk als Hyperpop zijn gecategoriseerd – op je muziek kunt toepassen. Beschouw deze informatie als een ander hulpmiddel in uw productiearsenaal en zoek naar creatieve manieren om deze toe te passen op de nummers die u schrijft.
Charles Hoffman is de eigenaar van Black Ghost Audio, een website die gratis tips voor muziekproductie, tutorials, gear-roundups en premium online videocursussen biedt. Bezoek Black Ghost Audio om te leren hoe je online muziek kunt produceren.
Meer weten over stemverwerking? Leer 4 tips om popzang te mixen.
Wil je meer tips direct in je inbox ontvangen? Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief.
creditSource link