DIY akoestische behandeling voor uw thuisstudio: stapsgewijze handleiding

Mooie en gebalanceerd klinkende mixen uit speakers krijgen kan alleen als je studioruimte op de juiste manier wordt behandeld. Lees onze praktische stapsgewijze handleiding voor het akoestisch behandelen van uw thuisstudio voor betere mixen.

Door Omer Karni

De meeste muzikanten, producers en mixtechnici zijn een beetje onzeker als het gaat om ‘akoestische behandeling’, vooral in hun thuisstudio. Een goed begrip krijgen van de natuurkunde van geluidsgolven is als een bom; volledig overweldigend en klaar om te exploderen in miljoenen elementen die het gedrag van de frequentierespons, nagalmtijd (RT60), stereobeeld, helderheid, punch, enzovoort veranderen.

Thuisstudio-freaks, vandaag is je geluksdag! Zonder al te veel van die fysica in te gaan, krijg je een stapsgewijze handleiding om je kamer op te knappen en mixwaardig te maken. Ik hoop dat je enthousiast bent, want dit is goud!

Voor deze sessie heb je een omnidirectionele meetmicrofoon nodig ($ 100 op eBay) en Kamer EQ-wizard (gratis hulpprogramma om te downloaden).

1. Vind de juiste kamer voor je studioruimte

Op onze zoektocht naar de juiste kamer voor jouw studio, zijn we op zoek naar een rechthoekig Kamer. De minimaal aanbevolen maat is, laten we zeggen: 3,2 x 2,7 meter, maar ja, als je compromissen moet sluiten, compromis dan. Winnen is het beste doen met wat we hebben.

2. Plaats uw luidsprekers correct

Stap 1

Plaats uw monitoren op stands, zo dicht mogelijk tegen de smalle muur van de kamer, ongeveer 1,1-1,3 meter uit elkaar, op gelijke afstand van de zijmuren. En maak je geen zorgen over een raam als dat er is. Frisse lucht en daglicht zijn meestal belangrijker voor uw studio dan het akoestische voordeel van het afdekken ervan.

Stap 2

Voer uw eerste meting uit en plaats de microfoon in een perfecte gelijkzijdige driehoeksafstand van de luidsprekers.

In een kleine kamer zou de microfoon rond het 35% – 40% punt van de kamer worden geplaatst (net voor het middelpunt van de kamer). In grotere kamers moet je misschien de afstand tussen de luidsprekers een beetje vergroten om de microfoon voorbij het kwartpunt van de kamer te plaatsen (zowel het kwart als het midden zijn meestal slechte plaatsingen voor de microfoon en de luisterpositie van je toekomstige oren).

Deze meting geeft de kamermodi aanwezig in uw atelierruimte. Kamermodi zijn de resonantiefrequenties in uw kamer die worden veroorzaakt door de 3 sets parallelle oppervlakken en worden berekend door de geluidssnelheid (343 meter per seconde) gedeeld door tweemaal de afstand tussen de parallelle wanden.

Bijvoorbeeld: als uw kamer 3,8 m lang / 2,9 m breed / 2,6 m hoog is, zijn uw kamermodi:
343/(3.8×2) = 45.1hz
343/(2.9×2) = 59,1 hz
343/(2.6×2) = 65,9 hz

Dit betekent dat uw frequentierespons pieken en nullen rond deze frequenties en hun eerste harmonische (90,2 hz, 118,2 hz, 131,8 hz) zal laten zien, afhankelijk van waar uw microfoon is geplaatst tijdens het meten, en de RT60*-grafiek zal een langere nagalmtijd laten zien op diezelfde frequenties.

*RT60 = De tijd die een bepaalde frequentie nodig heeft om met 60 dB te vervallen.

Maak je nog geen zorgen over de middentonen en hoge tonen; we concentreren ons voorlopig op 150 Hz en lager.

Kamer SPL meting voor de behandeling.Kamer RT60 meting voor behandeling.

Genoeg met wiskunde en natuurkunde voor nu! Laten we doorgaan naar het beste en meest bevredigende deel van dit proces: Versla de kamermodi!

3. Stel je bastraps in

De gemakkelijkste doe-het-zelf-manier om bas te vangen is met behulp van absorptie – breedband bas traps. Het nadeel van deze benadering in kleine kamers is dat de absorptie meer ruimte in beslag neemt dan andere vallen (membraan of resonatoren), maar begrijp me niet verkeerd – het absorberen van bas is DE BOM! Er zijn ook veel “nutteloze” gebieden in de kamer waar de bas wordt benadrukt en kan worden geabsorbeerd. Ingebouwde kasten zouden geweldig kunnen werken als basval als ze op de smalle muur van de kamer worden geplaatst (je toekomstige achterwand).

Laten we teruggaan naar ons kamervoorbeeld: 45.1hz is de lengtemodus. Deze frequentie wordt versterkt tegen de voor- en achterwand en wordt opgeheven in het midden van de kamer. De eerste harmonische, 90,2 Hz, wordt verbeterd aan de voorkant, de achterwand en het middelpunt, en wordt opgeheven in de kwart- en ¾-punten van de kamer. U kunt dit eenvoudig demonstreren door een sinusgolf van de modusfrequentie te genereren via Room EQ Wizard, door de kamer van voren naar achteren te lopen, vervolgens de frequentie te wijzigen naar de eerste harmonische en hetzelfde te doen. Best cool, niet?

Aangezien 90,2 hz (de eerste harmonische van 45.1 hz) een vrij hoge basfrequentie is, is het niet erg moeilijk om te absorberen. Het plaatsen van voldoende absorptie op de voor- en achterwand zal hoogstwaarschijnlijk de resonantie van beide modusfrequenties elimineren. (In een grotere kamer moet je misschien bastraps toevoegen in het midden van de kamer op de zijmuren om een ​​lagere eerste harmonische te absorberen of om de breedte van de voor- en achtertraps toe te voegen).

Bass trap constructie

Om bas te absorberen en de RT60 te verminderen, hebben we vallen nodig van minimaal 25 cm diep. Ik zou 1m breedte/2m hoogte aanraden. Het absorberende materiaal kan bestaan ​​uit lagen van 40-80 kg/m3 minerale wol of 30-40 kg/m3 polyurethaanschuim met open cellen (van elke matrasfabrikant). Het grootste voordeel van schuim is dat het geen behuizing nodig heeft, dus het kan tijdens het proces gemakkelijk worden verplaatst en er hoeven geen gaten in de muren te worden geboord voor installatie.

Stap 1

Plaats de eerste bass trap op de grond tussen de speakers tegen de muur. Voer vervolgens uw tweede meting uit. Ja, ik herhaal: Tegen de muur. Directionele frequenties hebben de minste hoeveelheid energie wanneer ze de muren tegenkomen, dus een luchtspleet is efficiënt waar de basfrequenties in de kamermodus het meest worden versterkt tegen de muur.

Bij deze tweede meting ziet u een aanzienlijke verbetering in zowel uw frequentierespons als RT60.

Stap 2

Plaats 2 of 3 bass traps naast elkaar op de grond tegen je achterwand (afhankelijk van je kamerbreedte) en voer een derde meting uit. Dit zou moeten resulteren in een minimale of geen piek bij uw laagste kamermodusfrequentie en 0,2-0,4s RT60 in de lage frequenties.

Als je nog steeds een piek in de kamermodusfrequentie ziet, of de RT60 is meer dan 0,4 s, voeg dan nog een laag toe aan de achterwand (1 bastrap voor de tweede laag kan voldoende zijn). Over het algemeen is het efficiënter om diepte aan een bastrap toe te voegen dan ze over dezelfde grens te verspreiden.

Stap 3

Plaats nog een val tegen elke zijmuur, voorste hoek. Meeteenheid. Deze vallen zorgen voor de tweede kamermodus en de harmonischen in het laag-middengebied.

Kamer SPL meting na behandeling.Kamer RT60 meting na behandeling.

Stap 4

Voeg 5-10 cm absorberend materiaal toe, met een luchtspleet, op de vroege reflectiepunten die nog onbehandeld zijn (plafond en zijwanden), en meet. Trek nu de luidsprekers weg van de voormuur in de richting van de luisterpositie en verplaats de microfoon dienovereenkomstig – herhaal de metingen elke 5 cm beweging. Door de luidsprekers op een afstand van de voormuur te plaatsen, wordt helderheid en diepte toegevoegd, maar kan het ook faseproblemen in de bas veroorzaken.

Vind de beste sweet spot-positie waar de fasering niet optreedt. Uw RT60 zou nu over de hele freq rond de 0,2 s moeten zijn. bereik. Als het lager wordt dan dat in de midden- en hoge frequenties, is je kamer te droog en moet je verder lezen.

Laatste stap

Schroef de akoestische behandeling op de muren (polyurethaan kan met een heet lijmpistool aan de muur worden gelijmd), en je bent klaar om te gaan!

4. Problemen oplossen

  • Mijn kamer klinkt dood. Te droog.
    Ons belangrijkste doel bij het mixen in een studio-omgeving is vertalen. Je kamer moet op gespreksniveau ‘natuurlijk’ klinken om je werk goed te laten vertalen. Voeg geperforeerde, dunne houten panelen toe aan de voorkant van uw bastraps om de kamer “op te vrolijken”. Dit zal resulteren in een natuurlijker klinkende kamer en betere resultaten opleveren.

    Te geperforeerd kan de droogheid van de kamer niet helpen, en niet genoeg geperforeerd kan leiden tot vertraging van de klap. Trial and error is de enige manier om te gaan.

  • Een piek bij 110 hz – 130 hz
    Probeer uw bureau te verwijderen of verplaats uw werkstation naar de achterkant van de kamer en meet opnieuw. Als het probleem verdwijnt, koop dan een klein bureau en plaats de apparatuur die niet tussen jou en de luidsprekers hoeft te staan ​​op een zijrek of plank.
  • Te veel laag-midden/niet genoeg bas
    Zet de luidsprekers verder uit elkaar. U kunt ook proberen uw luidsprekers in een zijmontagepositie te plaatsen, met de woofers naar de zijwanden. Hierdoor zou je meer bas kunnen krijgen zonder dat het stereobeeld te breed wordt.

    Brede stereobeeldvorming zorgt ervoor dat alles groots en indrukwekkend klinkt, maar kleiner klinkt in een andere luisteromgeving. Ik raad je aan harder te werken met een kleinere stereospreiding om je mixen daar enorm op te laten klinken, en ze zullen overal enorm klinken.

  • Verhoogt of daalt op een breedbandfreq. bereik in de hoge middentonen en hoge tonen
    Probeer de as van de luidsprekers aan te passen naar de luisterpositie (in en uit), de microfoonpositie te veranderen (een beetje naar voren en naar achteren), of de ingebouwde EQ op de luidsprekers aan te passen.
  • Ik heb alles correct gedaan, stap voor stap, en ik heb nog steeds een enorme annulering in mijn basfrequenties?
    Blijven gaan! Doe trial and error totdat je erachter komt. Als al het andere faalt en je op het punt staat er een einde aan te maken en van beroep te veranderen, neem dan contact met me op en ik zal mijn best doen om je te helpen.

Samengevat, Ik kan je geen vlakke frequentierespons beloven, want de waarheid is dat elke kamer anders is in grootte, vorm en materialen. Maar door deze stappen uit te voeren, verbetert u uw luisterervaring en uw mixen aanzienlijk. Ik hoop dat je genoten hebt van het proces.

Voor verdere vragen kun je me een DM sturen via Instagram @ Omer.K.Akoestiek

Omer Karni is een bekende akoestiek en heeft honderden studio’s gebouwd voor artiesten en mix-engineers, waaronder de Infected Mushrooms en het Waves Audio HQ.

Wil je meer weten over het repareren van je thuisstudio? Ontvang nu 5 tips om uw studiobewaking te verbeteren!

Wil je meer tips direct in je inbox ontvangen? Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief.

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Traxiocertified
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart