Opvallen als beatmaker: top 5 marketingtips

Wil je je beats in grote hiphopplaten plaatsen? Leer 5 tips om je beatmaking-vaardigheden te laten opvallen, je merk te versterken, je omzet te verhogen en op weg te zijn naar een productiecarrière.

Door Charles Hoffman, Black Ghost Audio.

Het is gemakkelijker dan ooit om beats te produceren. Er zijn apps voor het maken van beats, een schijnbaar onbeperkt aantal audioloops online beschikbaar en talloze YouTube-tutorials waarin wordt uitgelegd hoe je beats maakt. Dankzij toegankelijkheid zijn meer mensen begonnen met het produceren van muziek, wat betekent dat het een steeds grotere uitdaging wordt om beats te maken die merkte op door rappers en muziekliefhebbers.

Wat je nodig hebt, is een strategie waarmee je het lawaai kunt doorbreken en de aandacht op je muziek kunt vestigen.

De technieken waar we naar gaan kijken zijn onder meer het pitchen van je beats aan spraakmakende rappers, focussen op het verkrijgen van productiecredits, het creëren van een mailinglijst, het gebruik van licentiewebsites en het inhuren van een publicist.

1. Pitch je beats aan spraakmakende rappers

De meeste mensen luisteren niet alleen naar beats, wat betekent dat je je beats in de handen van rappers moet krijgen. De sleutel tot succes hierbij is het creëren van beats met bepaalde rappers in gedachten. Als je bijvoorbeeld een nummer probeert te plaatsen met de $uicideboy$, Pouya of Ghostmane, moet je ervoor zorgen dat de sfeer van de beats die je maakt donker, hard en agressief is. Daarentegen zou het pitchen van beats voor een rapper als Travis Scott of Post Malone meer een pop-geïnspireerde productieaanpak vereisen.

Je kunt contact opnemen met een rapper door ze een e-mail te sturen of een bericht te sturen op sociale media. Als u hun e-mailadres kunt vinden, is het verzenden van een e-mail meestal de professionelere aanpak. Stel jezelf kort voor en vertel de rapper dat je een aantal exclusieve custom beats voor hem hebt gemaakt. Stuur geen beats als e-mailbijlagen; veel mensen checken hun e-mail op hun telefoon, zodat ze ze niet kunnen downloaden. Als het meer dan een paar seconden duurt om de e-mail te lezen en toegang te krijgen tot je beats, belandt je e-mail in de prullenbak.

Vermijd het overladen van rappers met beats. Kies 5-6 beats die je hebt gemaakt en upload ze naar een SoundCloud-afspeellijst of Dropbox-map die de rapper kan streamen. Als je een rapper 30 beats stuurt, zullen ze er waarschijnlijk maar een paar beluisteren. Je kunt beter het vet eraf halen en een paar van je beste beats sturen; dit vergroot de kans dat de rapper je beste werk hoort. Als ze je beats leuk vinden, zullen ze om meer vragen. Op dit punt kun je ze nog een aangepast beatpakket sturen.

2. Focus op het verkrijgen van productiecredits

Als je een nieuwe beatmaker bent, richt je dan op het opbouwen van een solide portfolio. Ervan uitgaande dat je in staat bent om beats in een fatsoenlijk tempo te produceren en je er tijd in steekt, zou je 2-3+ beats per dag moeten kunnen creëren. Als je een fulltime baan hebt en je hebt andere dingen in je leven, heb je misschien maar tijd om 1-2 beats per dag te schrijven, en dat is prima. Iedereen zit in een andere situatie. Ga door met het schrijven van beats totdat je een bibliotheek van ongeveer 100 beats hebt opgebouwd; dit kan enkele maanden duren, afhankelijk van het tempo waarin u werkt.

De reden dat je een catalogus zou moeten maken, is dat als er een rapper is die van je beats houdt, maar de beats die je hem stuurt niet precies zijn wat hij zoekt, je meer inventaris hebt om te laten zien. Ze kunnen een paar verschillende soorten beats vragen die je niet had verwacht, en als je een selectie hebt om uit te kiezen, kun je ze onmiddellijk een nieuw beatpakket sturen. Je gaat niet elke beat uit je catalogus bij een rapper plaatsen, maar je zou er wel een paar moeten kunnen plaatsen.

Het is onwaarschijnlijk dat het sturen van beats naar kleine artiesten helpt om je beats op te laten vallen. Eén beat bij een bekende artiest krijgen zal veel meer voor je carrière doen dan 50 beats plaatsen bij artiesten waar nog niemand van heeft gehoord. Je hebt misschien niet zoveel grote vissen die het aas pakken, maar uiteindelijk zul je er een krijgen om te bijten, en de uitbetaling zal het waard zijn. Als het je lukt om drie enorme plaatsingen te krijgen, gaat je lijst met credits van niets naar iets behoorlijk belangrijks. Als je nu contact opneemt met rappers, kun je je topcredits vermelden, waardoor rappers geïnteresseerd raken in je beats.

Als je beats pitcht voor bekende rappers, zeg dan niets over het krijgen van compensatie – althans niet in eerste instantie. Kijk of ze oprecht geïnteresseerd zijn in je muziek voordat je over betaling begint. Het doel is om op alle mogelijke manieren gecrediteerd te worden voor het eindproduct. Of je nu een beat gratis weggeeft, het exclusief in licentie geeft voor een kleine vergoeding, of onderhandelt over een deel van de royalty’s van nummers, zorg ervoor dat je als producer verschijnt in de metadata van het nummer. Deze informatie verschijnt wanneer u met de rechtermuisknop op een nummer op Spotify klikt en ‘Toon Credits’ selecteert. Voor het nummer “Ricky” van Denzel Curry wordt FNZ gecrediteerd als producer.

Spotify-tegoeden

Als je “naar boven reikt” en werkt met artiesten met enorme fanbases, verwacht dan niet dat je de royalty’s van nummers 50/50 met hen deelt. Rappers besteden jaren aan het opbouwen van hun fanbase, en als ze geld gaan investeren in de marketing van de track, heeft het geen zin om royalty’s in gelijke delen te verdelen. Als je 5% royalty’s krijgt aangeboden van een artiest wiens nummers regelmatig 10 miljoen keer worden afgespeeld op Spotify, verdien je ongeveer $ 2.000 voor een beat die je waarschijnlijk in slechts een paar uur hebt geproduceerd. Als je de streaming-royalty’s van andere platforms daarbij optelt, kijk je naar een behoorlijk stuk geld. Zodra je zelf een aanhang hebt opgebouwd en je op een gelijker speelveld staat met de artiesten waarmee je werkt, kun je beginnen te vragen om een ​​significantere verlaging van de royalty’s voor nummers.

3. Maak een mailinglijst

Soms promoot je een beat bij veel verschillende spraakmakende rappers, maar ze zijn om de een of andere reden gewoon niet geïnteresseerd. Pitch je niet-geplaatste beats aan kleinere rappers die niet per se toegang hebben tot zoveel beats als rappers in de grote competities. In plaats van handmatig contact op te nemen met rappers die beats nodig hebben, kun je een mailinglijst maken om het proces te automatiseren. U kunt elke week een gratis, niet-exclusieve beat naar uw mailinglijst sturen en een link in deze e-mails opnemen waarmee mensen online exclusieve beats uit uw catalogus kunnen doorbladeren en kopen.

Als je het werk doet en erin slaagt om 1.000 rappers te krijgen om zich op je mailinglijst te abonneren, kun je waarschijnlijk een e-mailopenpercentage van ongeveer 30% verwachten. Driehonderd mensen die elke week uw inhoud bekijken en mogelijk door uw catalogus bladeren, is uitstekend. Als het je lukt om wekelijks drie exclusieve beats te verkopen via je mailinglijst, dan verwacht je ergens tussen de $300-1.200+ te verdienen, afhankelijk van hoe je je exclusieve licenties hebt geprijsd.

De echte uitdaging is om rappers ertoe te brengen zich aan te melden voor uw mailinglijst. Hoe moeten ze erover horen? Een optie is om rechtstreeks contact op te nemen met rappers, ze te koppelen aan een gratis beatpakket en hen vervolgens te vragen of ze in de toekomst meer gratis beats van je willen ontvangen. Door zich aan te melden voor uw mailinglijst, krijgen ze elke week nieuwe inhoud. Om de deal nog leuker te maken, kun je bestaande abonnees van een mailinglijst een gratis beatpack geven wanneer ze een vriend naar je mailinglijst verwijzen – je kunt dit instellen met behulp van een nieuwsbriefservice zoals SendFox.

Een andere optie is om een ​​blog, YouTube-kanaal of Twitch-stream te starten die zich richt op het produceren van beats. Binnen je content kun je gratis beatpacks weggeven aan lezers/kijkers. U wilt de gratis beatpacks gebruiken als een stimulans om mensen ertoe aan te zetten zich aan te melden voor uw mailinglijst. Zodra ze zich hebben geabonneerd, kun je ze kennis laten maken met het idee om exclusieve beats te kopen voordat je probeert een verkoop te forceren.

4. Licentiewebsites gebruiken als back-up

Overweeg een licentiewebsite zoals BeatStars te gebruiken om uw catalogus te hosten en rappers toe te staan ​​uw beats exclusief of niet-exclusief in licentie te geven. Wanneer iemand een van uw beats exclusief in licentie geeft, betekent dit dat niemand anders de beat mag gebruiken. Als je een niet-exclusieve licentie voor een beat geeft, betekent dit dat een rapper je beat mag gebruiken, maar dat geldt ook voor andere rappers die betalen voor de niet-exclusieve licentie. Exclusieve licenties hebben de neiging om veel meer te verkopen dan niet-exclusieve licenties, omdat het aanbod beperkt is tot één. Bij het uploaden van een beat naar een licentiewebsite, moet je vanaf het begin beslissen of het exclusief of niet-exclusief is.

Rappers kunnen naar beats zoeken op platforms zoals BeatStars, dus sommige van je beats kunnen in de zoekresultaten verschijnen als je er tijd aan hebt besteed ze op de juiste manier te taggen. Veel van deze beatplatforms hebben echter gebruikers met catalogi met duizenden nummers. Als nieuwe gebruiker zal uw inhoud waarschijnlijk bedolven worden onder een zee van beats; daarom is het van cruciaal belang om een ​​mailinglijst te ontwikkelen waarmee je rechtstreeks contact kunt opnemen met rappers.

Licentiewebsites moeten als laatste redmiddel worden gebruikt als je geen beat kunt plaatsen met een spraakmakende rapper. Afhankelijk van hoe snel je beats schrijft, heb je misschien geen tijd om alle muziek die je maakt zwaar op de markt te brengen – kies je favoriete beats en upload de rest naar je online catalogus. Kenny Beats produceert beats in een vrij gemiddeld tempo (1-2 nummers per sessie), maar hij krijgt de beats die hij creëert in de juiste handen, wat aanzienlijk bijdraagt ​​aan zijn succes. Wanneer u een dergelijke aanpak kiest, richt u dan op kwaliteitsmarketing in plaats van massaproductie.

5. Huur een publicist in om media-aandacht te verzekeren

Als je eenmaal een aantal opmerkelijke trackcredits hebt vergrendeld, is het misschien de moeite waard om media-aandacht te zoeken, zoals het maken van podcast-optredens. Je hebt zelf misschien niet veel volgers, maar als de fans van een artiest horen dat je een van de beats van hun favoriete artiest hebt geproduceerd, willen ze meteen meer over je te weten komen. Door jezelf te associëren met hot-shot artiesten, kun je meeliften op hun succes en een eigen aanhang ontwikkelen.

Probeer contact op te nemen met podcasts zoals Dead End Hip Hop, Hip Hop Uncensored Podcast en Hip Hop Raised Me. Op Spotify vind je tal van podcasts, in grootte variërend van klein tot groot. Met opmerkelijke credits op zak, wees niet bang om contact op te nemen met omvangrijke podcasts. Doe wat onderzoek om erachter te komen of de podcast die je target een speciale website heeft. Als dat zo is, is er waarschijnlijk een contactformulier of e-mailadres dat je kunt gebruiken om jezelf te pitchen.

Als de gedachte om jezelf te pitchen je doet kruipen, overweeg dan een publicist in te huren om een ​​promotiecampagne voor je te organiseren. Een publicist heeft connecties met media die u zelf misschien niet hebt, en zij zullen interviews voor u opzetten. U hoeft geen fulltime publicist in te huren. Artiesten betrekken vaak een publicist voordat ze een album lanceren om er zeker van te zijn dat ze hun album effectief op de markt brengen. Als je een zelfpromotiecampagne wilde voeren, zou een publicist je helpen de beste invalshoek te vinden om zoiets te benaderen. Op basis van de omvang en de duur van uw campagne, zullen de kosten voor het inhuren van een publicist aanzienlijk fluctueren. Neem online contact op met publicisten, laat hen weten waarnaar u op zoek bent en zij zullen u een offerte bezorgen.

Conclusie

De sleutel om je beats te laten opvallen, is slimmer werken, niet harder. Het is een goed idee om een ​​catalogus met beats op te bouwen als je begint, maar je moet contact opnemen met bekende rappers om op een bepaald moment plaatsingen te vinden. Concentreer u op het ontwikkelen van een solide lijst met credits, zodat u kunt beginnen uzelf als een interessante persoon voor mediakanalen te presenteren en een hoger tarief te vragen voor exclusieve licenties. Bouw een aanhang op van beathongerige rappers met behulp van een mailinglijst om exclusieve licenties te verkopen, upload je niet-geplaatste nummers naar licentiewebsites om extra geld te verdienen en werk samen met een publicist om je zelfpromotiestrategie te verfijnen.

Charles Hoffman is de eigenaar van Black Ghost Audio, een website die gratis tips voor muziekproductie, tutorials, gear-roundups en premium online videocursussen biedt. Bezoek Black Ghost Audio om te leren hoe je online muziek kunt produceren.

Meer weten over muziekmarketing? Bekijk deze 7 MARKETING TIPS voor jonge producenten.

Wil je meer tips direct in je inbox ontvangen? Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief.

creditSource link

We zullen blij zijn om uw mening te zien

Leave a reply

Traxiocertified
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart